tirsdag 7. desember 2021

Vår nye kjøkkeninnredning

Vår nye kjøkkeninnredning, Epoq. Det er kjøpt på Elkjøp. Vi hadde mørk kjøkkeninnredning tidligere, hvit nå. Vi er kjempe fornøyde.

Vi monterte kjøkkenet selv. Vi valgte den nye måten med å klikke sammen de ulike delene. Det var en lett måte å gjøre dette på. Gjorde man en feil fulgte det med et verktøy som gjorde at man kunne ta dette opp igjen. Tips for monteringen er å se videoer på Elkjøp sin side og vær nøye med å lese bruksanvisningene godt. Det fulgte med ei bok for montering av alle skap/skuffer.

Vi fikk ikke til å bruke Elkjøp sitt verktøy for å tegne kjøkkenet, men fikk god hjelp av selger i butikken. Ville helst ha fått tegner selv, for da får man prøvd selv med flere valg, ideer.

søndag 5. desember 2021

Nytt spisebord

Nytt spisebord og stoler kjøpt på Bohus. Jeg ønsket rundt spisebord og bordplata burde være hvit. Selger var flink å laget oss det perfekte bord, en blanding av Skala kjøkkenbord og Meza spisebord. Det ble perfekt for oss, hvit bordplate og sorte ben. Imponert av selgeren som så mulighetene. Spisestolene er Merano, lyse gråe og sorte ben.

søndag 8. august 2021

Busknellik

De store rosa her er busknellik. De blomstrer lenge og er nydelig i bed. Jeg plantet dem som frø, og jeg trodde de kun holdt et år, de kommer igjen og igjen.

Brennende kjærlighet

Brennende kjærlighet har fått eget stativ, med all den vind vi har lå den ofte etter bakken, men nå holder den seg på plass.

Rosebuen

Den gamle polstjerna og den nye polstjerna rundt rosebuen begynner å få riktig størrelse.

Skulle ha byttet ut møblene på platten her, men så lenge pallene (bordet) holder, så får det være sånn.

tirsdag 27. juli 2021

Trollfjellet på Myklebusta

Idag gikk turen til Trollfjellet i fra Myklebustad. Fjellet er 1010 meter over havet. Tjeldøyas høyeste fjell. Turen er nok ca 9 km tur/retur.

Vi kjørte til Myklebostad på Tjeldøya. Svingte av ved veien Nordbakkveien, og kjørte forbi Trollskogen og helt til vi kom til en liten parkeringsplass like ved ei bru for gående. Vi gikk over brua og fulgte sti oppover, og gikk raskt på elva Storelva som vi fulgte helt opp til vannet Tindvatnet.

Ved Tindvatnet gikk vi til venstre (ikke over brua), og gikk til enden av vannet.

Her gikk turen oppover opp mot fjellet, fjellet til høyre på bildet, et firkantet fjell. Vi gikk stort sett i stein/berg helt opp. Det er ikke sti i berg, så her måtte man lete etter de røde merker på steiner, brukte litt tid på det.

Fra toppen ser over til blant annet fjellet Helligtind, plassen Fiskefjord. På veien opp så vi også til plassen Lødingen.

Se også merker i steinen på toppen, jettegryter kanskje.

Godt merket løype, røde merker hele veien. Våte partier var kloppet, veldig bra. Bruer var laget flere steder, også oppe ved Tindvatnet. En flott tur.

lørdag 26. juni 2021

Soltuva

Ny fjelltopp idag, jeg har aldri vært på den tidligere. Turen er Ti på topp tur i år. Ti på topp heftet sier turen er 9,5 km tur/retur og 522 meter over havet. Turen starter i fra Kilbotn fotballbane, sti opp mellom Sørvikfjellet og Nattmålsnuten. Når man kommer opp det litt bratte partiet og kommer til skiltet som viser vei til Sørvikfjellet, tar man sti mot Nattmålsnuten. Følger litt samme sti som i starten til fjellet Laksen, men tar av sti til høyre innover flatt terreng rett ved Nattsmålsnuten. Fint å gå innover fjellet der, og ser toppen raskt.

Når man kommer til toppen ser man både Hindstein, Vardheia, Blåfjellet og Tennevannet i Kilbotn er rett nedenfor toppen.

En flott tur vil jeg si.

søndag 20. juni 2021

Vilgesvarre

Ti på topp tur idag til Vilgesvarre, jeg har aldri vært der tidligere, men hørt om plassen, det er en fraflyttet samisk boplass. Vi kjørte til Tovik og opp veien ved Ebbestua, kjørte ca 5,5 oppover på en grusvei før vi tok av en smalere grusvei til venstre,  og kjørte ca. 1,5 km. til en liten parkeringsplass på Elvesletten. Ti på topp heftet sier det er totalt 7,5 km opp grusveien fra Ebbestua til Elvesletten, gåturen er ca. 6,2 km tur/retur og ca. 235 meter over havet.

Vi gikk så og si straks på en elv/foss, som fulgte oss litt på veien. Det gikk opp og ned hele tiden, selve boplassen lå lavere til, vi var mye høyere over havet på det høyeste punktet.

Jeg måtte ta bilde av et opplysningsskilt med kart for Vilgesvarra og området rundt. På veien opp så vi blant annet til Bufjell og Nipenfjellet.

En flott og grei tur.

fredag 18. juni 2021

Nye plastblomster på Feel

Kjøpte disse flotte, hvite blomster av plast på den  nye interiørbutikken Feel på Kanebogen senter. Jeg er ikke glad i plastblomster, men disse var så søte.

Varden

Idag gikk vi på Ti på topp tur til Varden på Vik. Ti på topp heftet sier turen er 5 km tur/retur og 370 over havet. Vi gikk fra Vik oppvekstsenter, gikk til venstre ca 200 meter og opp veien gjennom byggefeltet helt til veien delte seg og vi gikk til høyre, og helt til slutten av veien. Deretter fulgte vi stien helt opp til toppen. Det gikk mye oppover, og nydelig utsikt på toppen. Vi så rett ned på brua til Kveøya. En lett tur.

torsdag 10. juni 2021

Grønnkollhytta - Musvannet

I dag gikk turen fra den gamle vanninntakhuset ved Steinsåsvannet, via Grønnkollhytta og opp til Musvannet. Vi fulgte Ti på topp merkene opp til Grønnkollhytta, Grønnkollhytta er i år Ti på topp tur.

Kan også gå opp fjellveien fra Folkeparken til Musvannet, her kan man enten ta av i fjellveien ved skilt til Grønnkollhytta, eller gå helt opp til Musvannet, gå over brua (mot  Middagsfjellet) og følge sti nedover gjennom granskogen rett etter brua.

Musvannet er 277 meter over havet, og vår tur idag var ca 6,5 km tur/retur. Det er en lett tur mener jeg.

lørdag 5. juni 2021

Stoff Nagel lysestake

Stoff Nagel lysestaken har i dag fått ny plass, den er flyttet til sofabordene, Tray sofabordene. Forandringer fryder.

torsdag 22. april 2021

Uten snø i hagen

Hagen er fri for snø, men det er kaldt enda så vi kan fort få snø igjen. I fjor hadde vi ca 50 cm snø den 16. mai, så mannen i huset tok snøfresere i hagen. Det var i fjor, i år ser det mye bedre ut. Det bare klør i fingrene mine for å begynne i hagen. Jeg har vært og raket litt, og da så jeg at harepus hadde vært og stusset min nye syrinhortensia. De runde, tørre bæsjene som ser ut som sagmuggkuler ligger rundt omkring. Det er mye harer nå og det har vært i noen år, det er ikke rev, så det er kanskje ikke så rart. Håper bare at flere planter/hagebusker ikke har hatt besøk av sultne harer eller mus. Det er også mye ørn i år, har sett 14 ørner samtidig over huset vårt, det er spesielt.

Fikk denne snap nå fra min sønn, to harepuser som satt hagen vår nå😊, og jeg fikk lov til å bruke bildet her i bloggen.

Som dere ser så har det snedd litt mens jeg satt her og skrev. Det regnet jeg med, og tenker det vil skje fremover enda. Tror ikke det vil holde seg, det er jo vår. Jeg er klar for at det skal bli grønt i hagen igjen. Klar med nye hageplaner.

søndag 11. april 2021

Trastadmarka og Koven

Kjørte til skytterbanen i Kvæfjord og gikk skiløypa på truger til Trastadmarka sin Ti på topp tur. Der i fra gikk vi opp skråningen opp (3 km) til Koven, tenker hele turen tur - retur er ca. 9-10 km. Vi fulgte stort sett noen skispor. Når vi kom opp i høyden hadde vi fjellet Rødmålheia til venstre for oss, og så hele tiden sånn omtrent hvor vi skulle. Majestetisk var turen, gå i terreng med lite skispor, hvitt snø over alt.

Her ser vi ned til Koven, der skiløypene går.

lørdag 23. januar 2021

Stoff Nagel lysestake

Endelig kjøpt meg Stoff Nagel lysestake fra Rum22. På bilde er også Roger Moore plakat fra Plakatbar.