Vakre fjellturer jeg har vært på

Lager en side med bilder fra alle vakre fjellturer jeg har vært på. Synd jeg har så lite bilder av mine turer, men heretter blir det tatt bilder. Elsker å gå i fjellet, og har gått i fjellet siden jeg var unge. Har også gått Ti på topp turer i mange år.

Elgen

En utrolig flott tur vi hadde til fjellet Elgen eg dro med min søster og svoger. Hadde aldri vært på Elgen før. Dette var høsten 2015.

Når du kommer et bra stykke opp på fjellet,  ser man rett ned til Indre Elgsnes. Dit kan man ikke kjøre med bil.

Fjell og hav på alle kanter, sånn jeg liker det, flott vær, høstfarger, alt til rette for en flott tur. Vakre nord på sitt vakreste.

Vi kom oss til fjellet Elgen igjen, i strålende vær. Har tenkt flere ganger å på fjellet i år, andre turer, andre ting har kommet i veien, rakk det heldigvis før vinteren kommer. Tenkte også på at jeg ville ha fint vært opp dit. I år hadde jeg med meg mine to hjemme og gode venner. Fikk ikke sett den røde lyngen som jeg fikk sett i fjor, men Elgen er bare flott i strålende vær.

Er det ikke vakkert? Fjell og hav hvor vi enn ser.

Her ser vi ned til Indre Elgsnes, ingen vei går dit.

Tyttebær i frosen mark.

Her ser det borteste punktet på fjellet, man ser over til Aunfjellet og Keipen.

Siriskolten

På Ti på topp i ca 20 grader og sol til vakre Siriskolten fjell på Tjeldøya i Tjeldsund kommune, toppen er 658 meter over havet. Du kjører mot Ramsund og over brua til Tjeldøya. Tenk at jeg aldri hadde vært på toppen, jeg er fra samme plass, men fra fastlandet. Tjeldøya er ei øy og det går bru over dit. Flere bratte partier var det, men nydelig terreng å gå i, gikk så og si bare i stein og på steinberg. Ti på topp har satt turen som krevende. Det var snøflekker flere passer på turen, og småe vann. Ti på topp tur 2016.

Jeg, kjæresten og guttungen, min bror og tantejente tok turen i dag. Vi var enkelte partier søkksvette, men det var nok fordi det var varmt. Utrolig fin tur var det.

Flott utsikt var det på turen.

Her ser vi ned til brua til Tjeldøya, langt i det fjerne ser vi også Tjeldsundbrua, men den ligger i tåke her.

Elva som ender nede ved brua.

En av de småe vann som var oppe på fjellet.

Her ser vi til Ramflogen (nærmest), Fjelldalsheia (bak Ramflogen) og Kollen (usikker på skrivemåte  - med en lite hus på toppen). Det er de toppene som er grønne i bildet. Der har jeg vært mange ganger. Disse toppene er på fastlandssiden.

Ser Tjeldsundbrua langt der borte.

Snø på fjellet.

Utsikt mot Myklebostad, Breivika.

Utsikt mot Ramsund mener jeg.

Står på toppen og ser ut over.

Siriskolten sitt øverste punkt.

Utsikt mot de nærmeste fjellene. Det er flere høye fjell her.

Hinnstein

Vi dro til fjellet Hindstein sammen med god venner. Vi gikk fra 20 grader og sol, til regn og skikkelig vind, storm på fjellet. Dette er Ti på topp tur i Harstad i 2016 og er en moderat tur. Toppen er ca 560 meter over havet. Det er ofte vind på toppen.

Stornipen

Ti på topp tur idag til Stornipen august 2016. Stornipen kjører man til Kjønna og går opp fra grendehuset der. Turen regnes som moderat,  4 km en vei.
Vi gikk dessverre feil vei, selv hvor godt det var merket, tror vi pratet litt for mye. Plutselig spurte jeg, har noen sett de røde merkene på en stund. Og det hadde ingen. Opp skulle vi, vi regnet med at vi klarte å finne toppen bare vi kom opp i høyden.

Flott tur var det uansett, vi fikk sett mere nå, jeg hadde aldri vært i disse fjellområdene før.

Her er toppen.

Her er kartet til Stornipen, Rød A er veien vi skulle gått.Rød B er veien vi gikk, fulgte mere elva. Og når vi kom i høyden, fant vi heldigvis et skilt som viste de forskjellige fjellene, kunne se ut som om vi fulgte veien til Sandemarka over fjellet. Vi havnet i en bratt vei gjennom granskogen, så vi fikk brynet oss skikkelig.

Her ser vi til Hårberget (lille fremfor Setertind) og Setertind (den høyeste, den med sky over)

Vannene på baksiden, går man lengre bakover kommer man til Sandemarka.

Her ser vi til byen, Harstad.

Her ser vi bort mot Sandstrand.

Vi vandrer med freidig mot på tur nedover, tilbake sier vi heller, fordi vi går da oppover.

Kvitnesveten

Vi gikktur med min bror til Kvitnesveten i 2014, første gang i mitt liv. Jeg tror aldri jeg har svettet så mye, siden vi hadde varmt og fint vær på turen. Fra toppen hadde vi fin utsikt mot Tjeldsundbrua og ut over havet. Toppen er 303 meter over havet, dette står skrevet i toppene turbo.  Flott tur i nydelig omgivelser. "Naking" med kortbukse på. Det har vært mange turer hit etter denne flotte turen.

Aunfjellet

Vi dro på Aunefjellet og gikk på skaren vinteren 2016. Og for en flott tur. De nydelige farger og natur, vakre nord. Håpte vi skulle få se sola, men vi fikk jo se lyset fra den, så jeg klager ikke. Se mine bilder av den flotte turen.

Keipen på Aunfjellet

En flott tur på oss i dag til Keipen på Aunfjellet. Keipen er en kort tur, den kan det komme mange bilder fra.

På toppen nydelig utsikt mot fjelltoppen Elgen (første bilde), ligger der så vakker. Ser også til Grytøya, Kasfjord og områder rundt der. Det er skikkelig bratt ned fra toppen, ekkelt å se ned mot sjøen.

Nupen

Ti på topp tur fra Nupen sin parkeringsplass i Kvæfjord, tur i 2015 og 2016. Veldig bratt stigning, 4,5 km tur retur. Nydelig utsikt til havet og fjellene hele tiden. Turen blir regnet som moderat, ikke lang men veldig bratt stigning i begynnelsen.

Se den utsikten mens vi går opp til Nupen fjellet.

Her ser man til Elgen.

Her er vi på toppen og har blant annet utsikt til Elgen og bak er Grytøya med alle sine fjell.

Okloheia

Ti på topp tur i 2015. Turen gikk til Okloheia.  Hadde aldri vært der før. Gikk opp i Kilbotn og veien gikk litt gjennom granskogen,  en flott tur.

Dotthaugen

Turen gikk i Kilbotnomtåde En flott tur i nydelig vær. Turen er regnet for å være en lettere Ti på topp tur i 2016. Område har mye grantrær, der det var saget mye gran ned.

Okloheia

Ti på topp tur i 2015. Gikk opp i Kilbotn og veien gikk litt gjennom granskogen,  en flott tur. Må vel være en kort tur.

Storbakkan

Ti på topp tur 2016 i fra Storjord i Sørvik, i overskyet vær. Dette er en kort tur, egentlig litt kjedelig, lite utsikt er nok grunnen,  men er nok bedre i bedre vær. Uansett fant vi andre ting å se på, se bare her:

Vi møtte denne karen som viste oss veien.

Og denne som stod og lo.

Her er utsikten.

Musvannet

Ti på topp tur 2016 til Musvannet i ettermiddag sammen med to venninner. En flott tur i nydelig vær. Speilblankt vann, Middagsfjellet speile seg i vannet. Endene koser seg i vannet.

Samaåsen

Ti på topp tur til Samaåsen i 2015. Vi gikk fra Trondenes, turen ble lengre da.

Linken

Linken går vi ofte til. Vi går opp i Medkila ved fotballhallen. Linken ser vi fra huset vårt. Og har flott utsikt til Harstad. Man kan gå opp en bratt vei rett opp, evt. gå en vei til høyre ovenfor fotballhallen.

Her fra en annen tur dit, nydelig utsikt.

Storlikollen

Ti på topp tur i 2016. Gikk opp fra Brokvika, parkeringsplass ved maskinanlegg. Turen er regnet som en moderat tur, ca 9 km. Går mye via traktorvei. Vi tok en omvei innom Trollskogen, sti gjemmom granskogen, som flinke sjeler hadde smykket ut med troll og annet.

Grønnkollvarden på Middagsfjellet

Ti på topp tur 2013, moderat tur.

Vetefjellet

Ti på topp tur 2013 og 2012, fjell på Kværfjordeidet.

Stongåsen

Ti på topp tur 2013, turen startet fra Sørvik, og er en grei tur for barn.

Kveøya

Ti på topp tur 2013, tur fra Kveøya, til venstra når vi kommer over brua. Turen går greit for barn.

Blåuran

Ti på topp tur 2017 til Blåuran i går sammen med naboene. Ti på topp sitt hefte sier vi er 320 meter over havet og turen er ca. 6 km lang, en lett tur mener jeg. Gikk i fra Sørvik skole. Posten lå rett nedenfor Sørvikfjellet.

Grytøyfjellene helt til høyre i bildet. Vannet midt i bildet må vel være Melvikvannet.

Utsikt til Kilbotn

Naturens rosebue.

Hestbakkheia

Hestbakkheia ble besøkt idag på Ti på topp tur 2017. En liten topp på Aunfjellet. Kort tur, men turen ble lengre fordi det gikk en alternativ vei ned, det var merket to veier til toppen, flott merket av Ti på topp.

Vi ser bort til fjellet Elgen, til høyre. Ikke så fin utsikt som fra Keipen, men artig med noe nytt.

Bildet nedenfor viser at vi så ned til Kasfjord.

Midnattsoltur til Aunfjellet

Var med første gang på midnattsoltur for Ti på topp til Keipen, denne hang arrangert av Harstad Tidende. Nydelig sol når vi dro, men møtte tåka på tur opp, den kom og gikk. Fant ikke Ti på topp boksen, det var synd, akkurat da møtte vi tåka igjen. En flott tur med over 200 personer. Gitarspill og sang med Magnus Wærness, spesielt og stå på fjellet med masse folk og musikk. Kaldt ble det, men  vil gjøre det igjen, får ta med mere klær neste gang.

På Keipen i masse snø

4.6.17 - vi gikk på Keipen idag, burde hatt ski på beina. Hele turen opp gikk vi i snø, måtte grunne litt. Helt på toppen var det bare partier. Der det ikke var vind, der varmet sola godt. Vi var våte på beina når vi kom ned, turen var kjempe flott, selv med en veldig sen vår.

Bildet over utsikt til Elgen, flott der. Bildet under er igjen utsikten til Grytøyfjellene.

Kvitnesvetten på langfredag, 14.4.17

På tur idag til Kvitnesvetten på langfredag, en nydelig tur i nydelig påskevær. i fulgte stien helt på toppen, og kunne også gå på skaren.

Fjelltur til Svellen

Idag 27.8.17 på Ti på topp til fjellet Svellen i Grovfjord. En utrolig nydelig og koselig tur med to gode venninner. I følge Ti på topp sitt hefte var turen 10 km lang og 726 meter over havet. Litt bratt i begynnelsen gjennom skogen, og over skoggrensa var det bare å vandre i vei i stein og gress. Vi så bla. til Harstad, Tovik, Rolløya, Andørja, Senja og litt av Grytøya fra toppen.

Her ser vi over til toppen, på tur opp.

Toppen, ser ned til Lecafabrikken i Tovik

Utsikt til Rolløya

Utsikt til Harstad fra toppen, til høyre er Rolløya, der Ibestadferga går inn.

Finngammen

Ti på topp tur idag 16.9.17 til Finngammen i flott vær. Ti på topp heftet sier turen er ca 14 km tur/retur, og bare 560 meter over havet. Vi startet i fra Strømsbotn. Vi gikk forbi mange småe vann. Fikk dårlige bilder fra toppen, får dele et fra vannet rett nedenfor toppen.

Lågdalsvatnan

Ti på topp tur til Lågdalsvatnan den 24.9.17 i nydelig høstvær. I følge Ti på topp heftet er turen 8 km tur/retur - 375 moh. 8 km må være feil, jeg synes det virket mye kortere, og mener jeg har hørt 4 km tur/retur. Veien går rett opp, det er bratt. En aldeles flott tur i dette nydelige høstværet. Vi gikk fra en parkeringsplass rett etter Kveøybrua i Kvæfjord.

Rødmålheia

Idag 8.10.17  på siste dag for Ti på topp gikk vi på Rødmålheia. Vi kjørte til Kvæfjord og opp forbi Skytterbanen.  Ti på topp heftet sier at turen er 9 km lang, og 630 meter over havet. Vi traff på en mann som var 81 år på toppen, sprek kar, imponerende. Han fortalte oss hva vi så rundt omkring.

Ser mot Gullesfjord.
Andenes, Bleik.

Nontind

På fjelltur idag også i nydelig vær, tenk 1.10. og det er varmt og sol enda. På denne siden er bladene på buskene så og si borte nå, det er høst.

Nondtind er en av Ti på topp turene, 12 tim tur/retur, 645 meter over havet i følge Ti på topp heftet. Vi parkerte rett forbi Rivermont, på en liten parkeringsplass.

Her ser man mot Andenes.

Her ser vi bakerst Grytøyfjellene. Den innerste rekka der ser vi ytterst til venstre Elgen, og så Aunfjellet til høyre.

Husene rett over er Kasfjord.

Her ser vi mot andre siden av toppen, mot Kvæfjordsiden, ser også Kveøya med brua over. På nedre siden av kanten her (har ikke bilde) ser vi Koven.

Dit opp på øverste punkt skulle vi.

Koven

28.3.18 på skitur til Koven. Turen er en Ti på topp vintertur og Ti på topp heftet sier turen er ca 14 km tur retur og 398 meter over havet. Vi gikk fra Kvæfjordeidet

Kviteberget på Vollstadheia

Ti på topp tur til Kviteberget på Vollstadheia i år. Ti på topp heftet sier turen er 8 km tur/retur og 390 meter over havet. Turen går fra Kummelhågen, kjørte mot Storjorda. Vi fulgte traktorvei et godt stykke helt til vannet Svartvatnet, herfra går det sti opp opp til over skogkanten, gå så til venstre og følg stien videre til toppen vises på venstre side. Det er fin utsikt fra toppen.

Laksen

Ny topp i 2018 i Ti på topp, fjellet Laksen. I følge Ti på topp heftet er turen 8 km tur/retur, 564 meter over havet, og turen starter i fra Kilbotn fotballbane. Ti på topp har satt turen som litt tyngre å gå, må nok være fordi det går litt bratt oppover. Opp til toppen ser man blant annet rett bort til Sørvikfjellet, nederste bilde. Vi gikk også forbi Nattmålsfjellet og Storskaret, har gått til Storskaret tidligere, husker godt den bratte oppturen. En flott tur i flott turvær, og heldigvis lite fluer. Jeg har aldri vært på denne toppen før, liker nye topper.

Kjelhusåsen

Går opp til Kilhusåsen i fra Åsegarden. En fin tur, vil tro turen er ca. 6 km tur/retur. Postkassen oppe på toppen sier at toppen er 339 meter over havet. Ser til Møkkelandsvannet og Aunfjellet.

Sørvikfjellet

Endelig vært på Sørvikfjellet. Ser på internettsiden Til topps i nord at toppen er 607 meter over havet. Vi gikk opp i Kilbotn ved fotballbanen, fulgte deler av  årets Ti på topp løype til Laksen, opp til krysset til Sørvikfjellet, Nattmålssnuten og Allmennhytta. Tror vi gikk en tyngre vei enn vi skulle, men det var snø og vanskelig å se løypene, vi gikk rett opp fra krysset helt til øverste punkt, og gikk så mot toppen opp og ned. En flott tur, og det var vakkert med snøen. Fitbit klokka viste at turen var ca 9,5 km tur retur.

Litt spesielt at så og si det første jeg gjorde var å trø meg helt våt, skled på to trestammer når jeg gikk over ei elv, var våt langt opp på leggen, rant vann ut av den ena skoa. Trodde turen var ødelagt, men bestemte meg for å prøve videre.  Hadde heldigvis ullsokker på, at ull er bra for våta fikk jeg kjenne, merket etterhvert ikke at jeg var våt, frøs ikke på bena selvom vi gikk i snø.

Anbefale turen, men kanskje lurt å gå første gang når det er bart, sånn at man ser stiene.

Kvantokollen

Kvantokollen har jeg vært på ski mange ganger, men aldri på fottur. Det er mange år siden jeg har vært på toppen. Det er en forholdsvis lang tur, ca 12 km tur retur, toppen er kun 415 meter over havet. Det går mye oppover i begynnelsen, ellers mye bort, opp og ned. Det går en grusvei opp til toppen mellom Breistrand - Fjelldal, den fulgte vi opp og ned. Det tok på under føttene å gå så mye på grusvei, velg en annen vei hvis du går på bena  Det er en flott tur. Ser til Tjeldsundbrua og flyplassen Evenes.

Fjelldalsheia

Igjen på Fjelldalsheia - etter mange år uten å vært der. Denne toppen vokste jeg opp med, familien min var ofte på skitur hit opp. Det er mye bratte bakker opp, og det var perfekt for meg og min bror å sette utenfor på ski når vi skulle ned. Vi rant helt til husdøra hjemme.

Idag gikk vi opp fra Ramstad, jeg og min bror igjen, han ba meg med på tur, og jeg var snar å foreslå turen hit.

I toppens gjestebok står det at toppen er 498 meter over havet, Kvitfjellet kalles toppen også. Man ser blant annet til fjellet Sætertind og ser til Tjeldsundbrua. Turen er ca 9-10 km tur retur.

Anbefale en tur hit.

Lille Hindstein

Gikk opp i fra Breivika i Harstad, øverst i byggefeltet, fulgte laget vei opp til lavo nedenfor Hindstein, og gikk tråkket sti videre. Når man kommer opp så går man til den første lille toppen, toppen man kommer til før man går opp til Hindstein. Toppen er 500 moh sier internettsiden http://www.utpaatur.net/. Vi gikk opp i lett snøvær.

Sollifjell - Skavloftan

Tur til Sollifjell - Skavloftan idag.  Sol og overskyet, ikke så varmt, men fint tur vær.

Kjør forbi veien opp til slalåmbakken, før veien går nedover er det to skogsveier som går oppover, gå veien til venstre.

God utsikt, ser både til Aunfjellet, Elgen, Grytøyfjellene og Møkkelandsvannet. Snur man seg ser man også opp til Sollifjellet, der slalåmbakken er.

Ti på topp heftet sier toppen er 420 meter over havet, og 4,5 km tur retur. Vi fant ut at turen var 5,9 km tur retur.

Ramnfloget Tjeldsund

Her gikk jeg og min bror på toppen Ramnfloget i Tjeldsund. Gikk opp fra Ramstad, fulgte grusvei opp og siste biten på sti til toppen og ned på Fjelldal. Kan se ut som om turen er ca 6,5-7 km., toppen er rundt 400 meter over havet. Det er nydelig utsikt ned til bygda Fjelldal, her er jeg vokst opp. I nærheten er Fjelldalsheia (Kvitfjell).

Blåfjell

I nydelig sommervær gikk vi til Blåfjell for første gang. Parkerte på første parkeringsplass på Kilbotn fotballarena. Gikk fra parkerinsplassen til venstre over myra, opp i granskogen, litt opp i skogen gikk det en skiltet vei opp til Blåfjell. Fulgte veien helt opp og så fjellryggen helt til toppen. En flott tur, men mye flue, juli i nord har ofte flue.

Ned gikk vi forbi toppen (motsatt vei enn vi kom opp), og fulgte sti helt ned, og gikk traktorvei mot Dotthaugen og ned til fotballarena.

Utsikt mot Hindstein og Sørvikfjellet.

Ti på heftet sier turen er 10 km og 512 meter over havet.

Vardheia

Her gikk turen til Vardheia, 604,5 meter over havet. Gikk i fra parkeringsplass innenfor Medkila skole. Jeg fulgte veien nesten opp til Hindstein, tok av sti rett etter elva, man ser da opp mot Vardheia. Det er da bare å følge stien helt opp. Vil tro turen er ca 9 km.

Utsikt til byen og ser rett ned på Hindstein (bilde 2).

En fin tur er å starte med å gå til Hindstein, så videre til Vardheia og ned til Heia og Linken, eller ta Heia først, og så over til Vardheia, og ned på Hindstein.

Nontuva

En ettermiddag gikk turen til Nontuva. Vi startet på parkeringsplassen ved Rødekorshytta. Fulgte sti og vei helt opp til krysset til Vetefjellet, siste biten opp hit er litt bratt. Gikk videre på skrått til venstre til toppen der værstadjonen står, nedover og opp igjen før vi kom til toppen. Vi fulgte godt merkede løyper for Ti på topp. Ti på topp heftet sier turen er 10 km og 594 meter over havet. Utsikt til Kasfjorn, fjellene Elgen og Aunfjellet.

Haukebøtind

Tur til Haukebøtind med gode kollegaer. En nydelig dag med 18 grader. Vi gikk fra idrettsbanen på Haukebø. Det regnet godt natta før, det gjorde at det var vått i marka. Turen gikk gjevnt oppover, skogsvei ble til stein. Man så lett hvor man skulle, og Ti på topp hadde merket godt.

Først kommer vi til denne steinrøysa, men det var ikke toppen, litt til.

Fra toppen ser man rett over til fjellet Setertind, høyeste fjell i området. Vi tenkte vi skulle over eggen til Setertind, men for mye vind/vindkast, vi turte rett og slett ikke gå over.

Ti på topp heftet sier turen er 10 kilometer lang tur - retur, og 906  meter over havet.

En flott tur.

Sollifjellet

Jeg og ei venninne gikk opp slalåmbakken til Sollifjellet, 567 meter over havet. Vi parkerte ved slalåmbakkens parkeringsplass. Herfra kan du gå til mange fjelltopper, Vetefjellet nærmest, Storlitind, Nontuva, Rødmålsheia, Høyfjellet osv.

Setertind

Har vokst opp med å se rett over til fjellet Setertind, har hatt lyst til å gå dit lenge. Idag med gode kollegaer kom jeg endelig til toppen.

Setertind er 1095 meter over havet, nesten 13 kilometer lang. Fjellet er en av de høyeste toppene rundt her. Det var utsikt til mange andre fjell, Møysalen, fjell i Harstad, Fjelldalsheia, Siriskolten osv. På toppen av Setertind er det to høye tårn samt noen bygninger.

Vi gikk opp fra idrettsplassen i Årbogen, rett etter Gausvik, fulgte vei og sti opp til steinrøysa, og der etter fulgte vi stolpene opp til toppen.

Trastadmarka - Koven

Kjørte til skytterbanen i Kvæfjord og gikk skiløypa på truger til Trastadmarka sin Ti på topp tur. Der i fra gikk vi opp skråningen opp (3 km) til Koven, tenker hele turen tur - retur er ca. 9-10 km. Vi fulgte stort sett noen skispor. Når vi kom opp i høyden hadde vi fjellet Rødmålsheia til venstre for oss, og så hele tiden sånn omtrent hvor vi skulle. Majestetisk var turen, gå i terreng med lite skispor, hvitt snø over alt.

Her ser vi ned til Koven, der skiløypene går.

Soltuva

Ny fjelltopp som jeg har aldri vært på den tidligere. Turen er Ti på topp tur i 2021. Ti på topp heftet sier turen er 9,5 km tur/retur og 522 meter over havet. Turen starter i fra Kilbotn fotballbane, sti opp mellom Sørvikfjellet og Nattmålsnuten. Når man kommer opp det litt bratte partiet og kommer til skiltet som viser vei til Sørvikfjellet, tar man sti mot Nattmålsnuten. Følger litt samme sti som i starten til fjellet Laksen, men tar av sti til høyre innover flatt terreng rett ved Nattsmålsnuten. Fint å gå innover fjellet der, og ser toppen raskt.

Når man kommer til toppen ser man både Hindstein, Vardheia, Blåfjellet og Tennevannet i Kilbotn er rett nedenfor toppen.

En flott tur vil jeg si.

Vilgesvarre

Ti på topp tur idag til Vilgesvarre i juni 2021, jeg har aldri vært der tidligere, men hørt om plassen, det er en fraflyttet samisk boplass. Vi kjørte til Tovik og opp veien ved Ebbestua, kjørte ca 5,5 oppover på en grusvei før vi tok av en smalere grusvei til venstre,  og kjørte ca. 1,5 km. til en liten parkeringsplass på Elvesletten. Ti på topp heftet sier det er totalt 7,5 km opp grusveien fra Ebbestua til Elvesletten, gåturen er ca. 6,2 km tur/retur og ca. 235 meter over havet.

Vi gikk så og si straks på en elv/foss, som fulgte oss litt på veien. Det gikk opp og ned hele tiden, selve boplassen lå lavere til, men vi var mye høyere over havet på det høyeste punktet.

Jeg måtte ta bilde av et opplysningsskilt med kart for Vilgesvarra og området rundt. På veien opp så vi blant annet til Bufjell og Nipenfjellet.

En flott og grei tur.

Varden

Ti på topp tur til Varden på Vik i juni 2021. Ti på topp heftet sier turen er 5 km tur/retur og 370 over havet. Vi gikk fra Vik oppvekstsenter, gikk til venstre ca 200 meter og opp veien opp gjennom byggefeltet helt til veien delte seg og vi gikk til høyre, så og si til slutten av veien. Deretter fulgte vi stien helt opp til toppen. Det gikk mye oppover, og nydelig utsikt på toppen. Vi så rett ned på brua til Kveøya. En lett tur.

Grønnkollhytta - Musvannet

I dag gikk turen fra den gamle vanninntakhuset ved Steinsåsvannet, via Grønnkollhytta og opp til Musvannet. Vi fulgte Ti på topp merkene opp til Grønnkollhytta, Grønnkollhytta er i år Ti på topp tur.

Kan også gå opp fjellveien fra Folkeparken til Musvannet, her kan man enten ta av i fjellveien ved skilt til Grønnkollhytta, eller gå helt opp til Musvannet, gå over brua (mot  Middagsfjellet) og følge sti nedover gjennom granskogen rett etter brua.

Musvannet er 277 meter over havet, og vår tur idag var ca 6,5 km tur/retur. Det er en lett tur mener jeg.

Melåaksla

Siste dag for Ti på topp i år og turen gikk i nydelig høstvær til Melåaksla. Ti på topp sier turen er 915 meter over havet og 12 km tur retur.

Vi kjørte forbi fergeleiet på Refsnes (ca 2,5 km), og parkerte på parkeringsplass på øvre side av veien. Startet på grusvei, og gikk raskt av på sti til høyre som startet flatt før det gikk bratt oppover ca 2 km, ellers gikk det gjevnt oppover. Flott utsikt ned til fergeleie. Bildet øverst til høyre er toppen.

En nydelig tur.

Stokkåsen

Stokkåsen på Tjeldøya er Ti på topp tur i år, Ti på topp sier turen er 13,6 km tur/retur, 446 moh. Gikk opp fra Sand på Tjeldøya på skogsvei/tursti, mye stein i veien. Går etter en stund brått over på sti til venstre mot Holheia, sti går videre og videre til nye topper, før vi til slutt kommer til Suråsen. Turen går gjevnt oppover, virker ikke tungt, det er lengden som sikkert er grunnen for at turen er merket som krevende av Ti på topp.

Ser over til Fjelldalsheia, Setertind og Hårberget.

Steinvassfjellet og Stakketind

Steinvassfjellet er Ti på topp tur i år. Ti på topp sier turen er 7 km tur/retur og 420 moh, jeg mener toppen er 514 moh. Den er høyere enn fjellet Stakketind.

Vi gikk fra det høyeste punktet på Storjordveien, ved snuplass for busser, fulgte sti på høyre siden som var merket av Ti på topp. Vi så både Stakketind og Steinvassfjellet fra start, og gikk hele tiden mot fjellene, god sti. Det var bratte partier opp til toppene.

1. Stakketind 486 moh

2. Steinvassfjellet 514 moh

Rett før vi kommer opp på toppen til Stakketind gikk det sti til venstre til Steinvassfjellet. Vi gikk først på Stakketind, det var så kort dit.

Her er Steinvassfjellet

Så over til Finnslettheia og Sørvikfjellet.

Lågfjellet

Idag gikk turen først til Novtuva og så til Lågfjellet. Ti på topp heftet sier turen er 9,5 km og 560 moh, men via Nontuva er det nok ca 13-14 km, Nontuva er 604 moh. Vi gikk litt tilbake fra Nontuva og ned skråningen og forbi Høgfjellet, og til venstre bakfor Høgfjellet. Kunne nok også gått tilbake der stien deler seg og man skal opp til toppen med radiostasjonen, og ikke gått opp dit, men heller gått videre innover.

Vi var heldige og møtte 3 damer vi fikk gå sammen med til Lågfjellet, vei fra Nontuva til Lågfjellet er ikke merket, og vi visste ikke hvor toppen var. Det var 3 koselige damer.

Lågfjellet virket som en liten topp. Utsikt til Nontind, og til høyre Høgfjellet.

Når vi gikk mellom Nontuva og Lågfjellet så vi Elgen, Aunfjellet og Grytøyfjellene.

Litlehornet

Idag på tur til fjellet Litlehornet, 498 meter over havet. Fjellet er på motsatt side av veien enn Keipen på Aunfjellet. Kjørte forbi parkeringsplass til Keipen, parkeringsplass til høyre på veien, litt på tur nedover mot Aun. God sti oppover hele veien som vi fulgte helt opp. Ser toppen fra veien/parkeringsplass. Flott utsikt til Grytøyfjellene, Elgen og Keipen. Toppen er i år Ti på topp tur. Det er en lite krevende tur. Vil tro turen er ca 4 km tur/retur.

Toskevassfjellet

Idag gikk turen til Toskevassfjellet via Varden, begge er Ti på topp turer i år. Ti på topp sier Toskevassfjellet er 501 meter over havet, mens Varden 370. Vil tro hele turen var sånn ca 9-10 km.

Vi gikk fra Vik oppvekstsenter, gikk til venstre ca 200 meter og opp veien gjennom byggefeltet helt til veien delte seg og vi gikk til høyre og til slutten av veien. Deretter fulgte vi stien helt opp til Varden. Fra Varden gikk vi til venstre og fulgte stier som tidvis var dårlige, fulgte Ti på topp merkingen så vi fant frem. Vi så fjellet Toskevassfjellet hele tiden, og gikk rundt og bak det opp til toppen. Vi gikk ikke ned via Varden, men fulgte annen Ti på topp merket vei ned, kom ned på gammelveien i Vik.

Vi så rett ned på brua til Kveøya.

Trollfjellet på Myklebusta

Idag gikk turen til Trollfjellet i fra Myklebustad. Fjellet er 1010 meter over havet. Tjeldøyas høyeste fjell. Turen er nok ca 9 km tur/retur.

Vi kjørte til Myklebostad på Tjeldøya. Svingte av ved veien Nordbakkveien, og kjørte forbi Trollskogen og helt til vi kom til en liten parkeringsplass like ved ei bru for gående. Vi gikk over brua og fulgte sti oppover, og gikk raskt på elva Storelva som vi fulgte helt opp til vannet Tindvatnet.

Ved Tindvatnet gikk vi til venstre (ikke over brua), og gikk til enden av v
annet.

Her gikk turen oppover opp mot fjellet, fjellet til høyre på bildet, et firkantet fjell. Vi gikk stort sett i stein/berg helt opp. Det er ikke sti i berg, så her måtte man lete etter de røde merker på steiner, brukte litt tid på det.

Fra toppen ser over til blant annet fjellet Helligtind, plassen Fiskefjord. På veien opp så vi også til plassen Lødingen.

Se også merker i steinen på toppen, jettegryter kanskje.

Godt merket løype, røde merker hele veien. Våte partier var kloppet, veldig bra. Bruer var laget flere steder, også oppe ved Tindvatnet. En flott tur.

Steinsåsen

I nydelig vær dro vi til toppen Steinsåsen, jeg, mannen min og masse insekter. Toppen er Ti på topp tur år, Ti på topp heftet sier turen er 6 km tur/retur og 535 meter over havet. Vi gikk opp i fra Durmålsstua i fra Storvassvotn. Det går i starten bratt oppover og vips er man oppe over tretoppene, toppen er bak fjellet Vardheia og Middagsfjellet.

Her er Middagsfjellene

Den høyeste her er Vardheia

Storhornet

I dag gikk turen til Storhornet, 722 meter over havet og nesten 14 km tur retur. Turen er en Ti på topp tur og vi fulgte Ti på topp sine løyper. Vi gikk i fra Elda i Borkenes, fra gartneriene. Fulgte skogsvei helt til veien sluttet, det gikk bratt opp i starten. Vi gikk forbi Steinvatnet og opp rundt Svartdalen, videre opp til venstre, øverste punkt så vi Storhornet. Vi så Rødmålsheia til høyre. Fint å gå de siste km. Vi kunne også gått opp fra Skytterhuset i Borkenes, opp mot Rødmålsheia, og gått over der til Storhornet.

Utsikt fra toppen til blant annet Rødmålsheia, Elgen, Grytøyfjellene, Nontin

Pevassfjellet

Idag åpnet Ti på topp flere av sommerturene. Vi tok turen til Pevassfjellet. Mye vind på toppen og litt regn. Ti på hopp heftet sier turen er 7,5 km tur/retur og 467 moh. Vi gikk fra parkeringsplass like ved barnehagen i Landsåsveien. Følger vei helt opp til toppen, forbi Pevannet, opp på en av toppene bak vannet. Utsikt til Harstad by, Stangnes, Trondenes, Middagsfjellet, Pevannet. En grei tur.