torsdag 27. desember 2018

Ny lampe på kjøkkenet

Ny lampe på kjøkkenet over kjøkkenbenken. Vi fikk den i julegave, jeg ønsket oss den. Er kjøpt på Ness og Lind i Harstad. Har tatt bort vinduslysene. Skulle nok ha stått i midten over klokka, men ble så vanskelig med ledningen. Synes uansett den var fin slik den er satt opp. Og nå har vi lys over benken selv når taklysene ikke er på.

Eva Solo potte

Denne flotte selvanningspotten fikk jeg i adventsjulegave på jobben, Eva Solo. Har aldri sett denne før, og skal ha flere av den. Jeg bare elsket den. Har fått blomst i den idag.

torsdag 20. desember 2018

Maistua

Idag gikk turen til Maistua eller Linken som det også kalles. Juletreet i lys er satt opp igjen. Vi hadde med oss kaffe og te, og satt og beundret utsikten inne i Vikingdomen. Sola er ikke her på denne tiden, likevel et flott lys og flotte  fargene fra sola.

lørdag 8. desember 2018

Forandringer fryder

Har ikke funnet teppe jeg vil ha under sofaen, bruker et mindre rundt teppe kjøpt hos Ellos. Hadde det først under sofaene, men har prøvd det mitt på gulvet heller, forandringer fryder.

fredag 7. desember 2018

Vedovn - vedkurv

Vår vedovn Jøtul F305 LL ble kjøpt i fjor. Jeg er bare så glad den ble hvit, tenkte lenge før jeg foreslo hjemme at vi måtte ha hvit ovn. Min kjære syntes det var greit, bare han fikk ovn som veden kunne legges i (ved ikke stå i ovnen), og vips det ble denne. Den varmer enormt godt, liker størrelsen, fargen liker jeg selvfølgelig. Ja, er veldig fornøyd.

Vedkurven er av filt, kjøpt på Kremmerhuset. Perfekt å hente ved i, kan puffe den tilbake over gulvet. Lager ikke merker i gulvet siden den er myk under. Slipper å løfte full vedkurv.

torsdag 6. desember 2018

Jul på spisebordet

Julestjerne og julestake på plass på spisebordet. Staken er gammel, jeg liker den kjempe godt.

onsdag 28. november 2018

Snøkrystaller i papir

Snøkrystaller i papir på plass i vinduene på kjøkkenet. Er klar for litt julepynt.

lørdag 20. oktober 2018

Tidlig morgen i oktober

Det er høst, lys på inne, mørkt ute.  Det har vært mye regn i hele høst, har likevel trosset været, turer har det blitt. Bor man i nord, kan man ikke bry seg om været. Nå sitter jeg her med ei bok, alene våken, stilt i huset. Kjenne at jeg er sulten, men venter på at resten i huset skal våkne, sånn at vi spiser sammen. Ha ei god helg.

Bilde er fra noe jeg ser fra sofaen her jeg sitter. Ikke mye farge nei. Holder meg til det hvite og sorte, blir ikke grønt og blått her nei. Kan jo ikke bytte ut min Normann Copenhagen gyngestol.

søndag 7. oktober 2018

Sørvikfjellet

Endelig vært på Sørvikfjellet. Ser på internettsiden Til topps i nord at toppen er 607 meter over havet. Vi gikk opp i Kilbotn ved fotballbanen, fulgte deler av  årets Ti på topp løype til Laksen, opp til krysset til Sørvikfjellet, Nattmålssnuten og Allmennhytta. Tror vi gikk en tyngre vei enn vi skulle, men det var snø og vanskelig å se løypene. Vi gikk rett til venstre opp fra krysset helt til øverste punkt, og gikk så mot toppen opp og ned. En flott tur, og det var vakkert med snøen. Turen er litt over 8 km tur retur.

Litt spesielt at så og si det første jeg gjorde var å trø meg helt våt, skled på to trestammer når jeg gikk over ei elv, var våt langt opp på leggen, rant vann ut av den ena skoa. Trodde turen var ødelagt, men bestemte meg for å prøve videre.  Hadde heldigvis ullsokker på, at ull er bra for våta fikk jeg kjenne, merket etterhvert ikke at jeg var våt, frøs ikke på bena selvom vi gikk i snø.

Anbefale turen, kanskje lurt å gå første gang når det er bart, sånn at man ser stiene.

lørdag 6. oktober 2018

Kvantokollen

Fjellet Kvantokollen har jeg vært på ski mange ganger, men aldri på fottur. Det er mange år siden jeg har vært på toppen. Det er en forholdsvis lang tur, ca 12 km tur retur, toppen er kun 415 meter over havet. Det går mye oppover i begynnelsen, ellers mye bort, opp og ned. Det går en grusvei opp til toppen mellom Breistrand - Fjelldal, den fulgte vi opp og ned. Det tok på under føttene å gå så mye på grusvei, velg en annen vei hvis du går på bena  Det er en flott tur. Ser til Tjeldsundbrua og flyplassen Evenes.

søndag 30. september 2018

Maistua pusset opp

Turlagets hytte Maistua er pusset opp Ekstrem oppussing. I dag måtte vi opp for å se hvordan hytta er blitt. Ble overrasket at det var satt opp et glasshus utenfor, Vikingdomen, der tok vi oss en kopp te mens vi så ut over den flotte byen vår. Glede meg til å se TV3 sitt program Ekstrem oppussing i november i år.

En fin liten tur er det hit opp, litt bratt hvis man velger veien rett opp. Går man heller veien til venstre over fotballhallen, så blir turen litt lengre, og det blir ikke så bratt oppover. Vi bruker å gå i fra fotballhallen i Medkila. Harstad turlag sin side sier at Maistua/Linken er 322 meter over havet. Flott utsikt over byen.

søndag 23. september 2018

Speil i stua

Har sett lenge etter speil til stua, enten var de for store eller for småe, med ramme når jeg ville ha uten ramme. Fant det riktige på Bohus.

lørdag 15. september 2018

Fjelldalsheia

Igjen på Fjelldalsheia - etter mange år uten å vært der. Denne toppen vokste jeg opp med, familien min var ofte på skitur hit opp. Det er mye bratte bakker opp, og det var perfekt for meg og min bror å sette utenfor på ski når vi skulle ned. Vi rant helt til husdøra hjemme.

Idag gikk vi opp fra Ramstad, opp traktorveien, og gikk videre på sti ved skilt til toppen. Kan også gå opp på Skaret på Fjelldal, følge traktorvei helt opp og så sti til venstre. Min bror ba meg med på tur, og jeg var snar å foreslå turen hit.

I toppens gjestebok står det at toppen er 498 meter over havet, Kvitfjellet kalles toppen også. Man ser blant annet til fjellet Sætertind og ser til Tjeldsundbrua. Turen er ca 9-10 km tur retur.

Anbefale en tur hit.

fredag 31. august 2018

Rundt hvitt teppe

Nytt gulv måtte ha nytt gulvteppe. Det var ikke lett å finne et hvitt teppe som ikke var så stort. Moten nå er jo store gulvtepper, som skal være under hele sofaen. Det ville jeg ikke ha hos oss. Jeg ville ha minst mulig på gulvet og vil ikke slite med å få teppet under sofaen. Og det er heller ikke moderne med hvite tepper, hvitt er ute. Det ble Ellos som ble min redning. Er kjempe fornøyd.

lørdag 25. august 2018

Philips Hue WA taklampe

Ny taklampe i kjøkkenet, Philips Hue WA taklampe. Dimmer, lys i hele lampa, godt lys om ønskelig og stemmesensor via Alexa.

onsdag 15. august 2018

Lyst gulv her er best

Nytt gulv gjør virkelig store forbedringer, det er så lyst i stua og kjøkkenet. Og den hvite Jøtul ovnen passer også til gulvet. Er så glad den ble hvit.

tirsdag 7. august 2018

Nytt gulv

Vi har lagt nytt gulv i stua og kjøkkenet. Jeg er veldig fornøyd. Vi hadde et mørkt gulv tidligere. Har ikke bestemt meg enda om det blir teppe ved sofaen, eller et mindre et en annen plass i stua.

mandag 30. juli 2018

Det blomstrer i hagen

Det blomstrer for fullt i hagen. Peonene, Genist Tinctotia, Polstjerna, Rosetrær blomstrer, er de ikke fine?

lørdag 28. juli 2018

Rosebuen

Rosebuen har fått lik klatrerose på den andre siden, det tar litt tid før den er i samme størrelse. En flink gartner på Hageland Harstad er god nå ha.

onsdag 18. juli 2018

Første rose i år

Første rose i hagen i år, og så tidlig når vi hadde den sene sommeren her i nord. Og det er veldig mange knopper på peonene i år, det varmer et hagehjerte. Mistet to rosebukser og hele hekken hos oss ble halvert i høyde etter den kalde vinteren med mye tele. Det er godt å se at hagens blomster er i blomstring.

torsdag 12. juli 2018

Trollvassåsen

På vår tur idag til Ti på topp tur Trollvassåsen var der fullt av Flekkmarihand orkideer. Er de ikke vakre?

Ti på topp heftet sier turen bare er 4 km og 240 meter over havet. Går opp i fra Plantasjen. En lett tur.

tirsdag 10. juli 2018

Laksen

Ny topp i år i Ti på topp, fjellet Laksen, den gikk jeg og ei venninne til idag. I følge Ti på topp heftet er turen 8 km tur/retur, 564 meter over havet, og turen starter i fra Kilbotn fotballbane. Ti på topp har satt turen som litt tyngre å gå, må nok være fordi det går litt bratt oppover. Opp til toppen ser man blant annet rett bort til Sørvikfjellet, nederste bilde. Vi gikk også forbi Nattmålsfjellet og Storskaret, har gått til Storskaret tidligere, husker godt den bratte oppturen. En flott tur i flott turvær, og heldigvis lite fluer. Jeg har aldri vært på denne toppen før, liker nye topper.

tirsdag 26. juni 2018

Sofakroken

Satte en blomster på gulvet ved sofaen, mere skulle ikke til før det ble litt forandring.

søndag 24. juni 2018

Bleikmyrklegg

En rar liten blomst som jeg fant på fjellet idag, Bleikmyrklegg heter den fikk jeg vite på facebookgruppa "Ville blomster i Troms".

Reinrose

På fjellet fant jeg denne søte, hvite lave blomsten, reinrose.

tirsdag 12. juni 2018

Rhodendroene i full blomst

To flotte rhodendroen, en rød og en rosa. Den røde er en lav type, som vokser langs marka, og holder på å vokse ut av bedet. Fine er de begge to.

lørdag 2. juni 2018

Ikke grønn hekk, men det blomstrer

Har vært ute i hagen i dag, det er bare så koselig når man ser det grønnes og det blomstrer. Kan ikke si at det er varmt ute, jeg var godt kledd, vil så gjerne ha litt varme. Det meldes dessverre kaldere, 3 grader på natta her i nord, og over 30 grader på dagen sør i landet, sånn stor forskjell. Likevel det blomstrer i hagen, hvordan går det an? Hekken er ikke grønn en gang, var redd den var ødelagt etter en kald vinter med mye tele, jeg ser heldigvis grønne blad der, det er håp, håp om varmere vær også.

Blåpute

Hvit hagesildre

søndag 27. mai 2018

Rød lungeurt

Her er en av mine nyeste blomster, Rød lungeurt. Måtte ut på facebook i en av hagegruppene der for å finne navnet på den. Blomstrer tidlig ser jeg, første våren her, og blomstrer alt i mai. Den er nok hardfør, er alt blitt en kraftig plante her.

lørdag 12. mai 2018

23-24 grader i mai i nord

Den 10.5. slo varmen til - en dag, 23-24 grader i Harstad i mai. Snøsmeltingen fikk fart. Blader hagebusker og trær spratt frem, så og si så at gresset ble grønt. Helt utrolig for en dag, det er ikke ofte vi i nord oppleve slikt. Krokus og hvitveisen i hagen tittet frem, det er vår.

onsdag 28. mars 2018

Koven

Idag på skitur til Koven. Turen er en Ti på topp vintertur og Ti på topp heftet sier turen er ca 14 km tur retur og 398 meter over havet. Vi gikk fra Kvæfjordeidet

Jeg trodde det skulle være snøbyger i hele dag, men dagen var fin, sol, overskyet og litt snøbyger. Skulle ønsket bedre gli på turen ned, neste gang må vi ha skrape med for å ta bort snø og skismøring

fredag 23. mars 2018

tirsdag 20. mars 2018

Påskeegg

Jeg har kjøpt påskepynt idag, søte egg som skal henge på greiner i en vase. Må bare ut og hente greiner først. Fant disse på Kremmerhuset.

søndag 11. mars 2018

Gardiner i gangen igjen

Flyttet puffen nærmere døra, praktisk for av og på fotballstrømper, sko og lignende. Og fikk lyst på gardiner i gangen igjen. Forandringer fryder.

søndag 4. mars 2018

Mote

Krystallamper er ikke moderne lenger, denne  burde vel byttes ut, men jeg kan bare ikke. Min første lampe jeg virkelig sparte til, den var dyr. Det skal også være rosa og blått nå, mere farger, ser dere noen farger her? Nei, jeg har det jeg liker, selv om jeg blir litt påvirket av moter. Man kan jo ikke bytte ut alt hjemme hver gang moten endres. Har jeg lyst på litt farge, kan jeg sette inn en rosa pute her. Er ikke klar for farger enda, men det kan jo skje.