mandag 9. september 2024

Toviktinden

Nydelig tur til Toviktinden, det var fin temperatur men vind, sola kom frem på nedturen.  Turen er Ti på topp tur, og Ti på topp heftet sier turen er 8 km tur/retur og 836 meter over havet.

Vi kjørte opp ved Ebbestua i Tovik, kjørte til vi kom til en liten parkeringsplass på begge sider av veien, det stod et skilt med Toviktind. Ti på topp sier det er ca er 2,9 km dit fra hovedveien. Vi startet ca 200 meter over havet, og fulgte  traktorvei i begynnelsen som gikk over til sti. Vi så raskt toppen. Over skoggrensen fulgte vi merket løype/delvis sti til venstre opp fjellet, til det laveste område på fjellet, så og si rett opp. Det var flott terreng å gå i, selv om litt bratt, vi gikk i gress helt opp til fjellet, det siste stykke gikk vi i steinrøys og så til høyre mot toppen.

Vi kunne se fjellet Svellen, over til Ibestad, fjellet Setertind med mere.

onsdag 7. august 2024

Langvasshaugen

Idag gikk turen til Langvasshaugen, ny Ti på topp tur i år. Ti på topp heftet sier toppen er 576 meter over havet. Vi gikk opp i fra Kilbotn fotballbane, sti opp mellom Sørvikfjellet og Nattmålsnuten. Når man kommer opp det bratte partiet ser man skilt både til Sørvikfjellet og Allmennhytta. Vi fulgte sti bortover mot Allmennhytta, og forbi Skarvatnet og så rett opp til toppen.Tur retur er turen ca. 10 km, en grei tur å gå.
Bildet under viser utsikten ned til Sørvikfjellet, ikke langt å gå ned dit.

torsdag 18. juli 2024

Rundt bed

I fjor laget vi et rundt bed med blåe og hvite blomster, min kjære vil ha de fargene. En stor trampoline har stått her frem til da.

Blomstene vi har er Fagerklokke, Ridderspore,Skjærsmin, Geranium Johnsons Blue, Firtannveronica og Oktoberhjelm.

onsdag 17. juli 2024

fredag 5. juli 2024

Hesjevassknurran

Idag i 20 grader, mye sol og lite vind gikk turen til Hesjevassknurra. Insektsspray måtte vi ta på oss etterhvert, mye flue, klegg osv. Turen er en Ti på topp tur, Ti på topp sier turen er 10,8 km tur/retur og 512 meter over havet.

Vi startet ved DNT-hytta på Storjorda, fulgte sti forbi hyttene, gikk et godt stykke innover, gikk rett mot fjellene her, kom opp ca med gul pil, og gikk rett nedenfor toppen med blå pil, og opp ca mot rød pil. Dette er omtrent, første gang på toppen. Synes vi gikk mye rundt og over myrer. Turen er er nok en litt tyngre tur, mye gåing før vi endelig skal opp i høyden.

Det var mye fuglesang/rop, fuglepar som vernet ungene sine, høye lyder lenge. Veldig spesielt må jeg si.

Slike stein pryder toppen.

tirsdag 2. juli 2024

Indre Elgsnes

Idag gikk turen til Indre Elgsnes. Vi kjørte forbi Aunfjellet, nedover veien mot Aun/Elgsnes, ganske langt ned i veien på en større møteplass parkerte vi. Det gikk en sti fra venstre siden av veien som gikk oppover mot fjellet Elgen, og så ned til sjøen på andre siden. Det gikk litt bratt opp og litt bratt ned på andre siden ned til sjøen. Jeg glemte å måle turen, men tror turen er mellom 5,5 - 6,5 km.

Det var kald vind når vi kom til Indre Elgsnes, burde tatt turen når det var flottere vær. Fin hvit strand der.

Har sett ned på Indre Elgsnes fra fjellet Elgen, legger ut bildet fra mitt innlegg her i bloggen om fjellet Elgen.

mandag 1. juli 2024

Sketneskarberget

Idag kjørte vi til Gausvik kirke, vi hadde sykler med i bilen. Vi tenkte å dra til Skjetneskarberget, ny Ti på topp tur i år. Ti på topp heftet sier vi skal følge vei helt inn til Storvann Sør (ved demningen), ca 4,3 km inn til demningen, hele turen er tur retur ca 12,8 km og toppen er 341 meter over havet. Det var så flott å sykle der, lett stigning inn til demningen og så og si bare nedover bakker tilbake. Vi parkerte syklene ved veiens ende og fulgte stien til venstre,  ser toppen fra der du starter å gå (rett under Haukebøtind). Jeg målte turen opp til litt over 2 km. Må over en bekk på turen opp, der burde det vært lagt to trebord som folk kunne gå over tørrskodd, det var god vannføring og glatte og sleipe stein å gå på idag. Jeg regner med at det blir mindre vann i elva etter hvert, så det vil bli enklere da.

På toppen ser man opp til fjellene Setertind og Haukebøtind, og til Sørvikfjellet. Tre flott fjell jeg har vært på tidligere. Utsikt ned til Storvann Sør.

Jeg synes turen var lett, fordi vi syklet store deler av veien.

søndag 30. juni 2024

Vikelandsfjellet

Idag gikk turen til Vikelandsfjellet. Turen er en Ti på topp tur i år. Ti på topp heftet sier turen er 8,8 km og 421 meter over havet.

Vi kjørte opp veien ved busskuret like før Voktorkrysset, og kjørte til vi kom til parkeringsplasser der vi parkerte. Vi fulgte så grusveien så og si helt opp, der gikk det inn en vei til venstre, veien ble til sti når vi nærmet oss toppen. Så lett hva som var toppen. En greie tur.

Utsikt til Kveøya, Borkenes, fjellene Rødmålsheia, Storhornet, Nontind, Melåaksla samt mange flere fjell.

Flott turvær idag, sola kom frem straks vi startet å gå. Heldigvis ikke så mye fluer.

Utsikt til Borkenes og Kveøya.

Utsikt til fjellene Rødmålsheia, Storhornet og Nontind.

torsdag 9. mai 2024

Blåveis

Nydelig blåveis i regnet. Fant den på Stien langs sjøen her i Harstad.

lørdag 2. mars 2024

Gjenbruk av gammel gulvlampe

Denne gulvlampa er en gammel gulvlampe, som vi har hatt på kontoret i mange år. Den har vært i stua tidligere. Idag fikk den komme i stua igjen. Det kalles gjenbruk. Minus her er at vi ikke kan bruke Alexa på lampa, det blir vi å savne, så spørs om den blir der lenge.

søndag 25. februar 2024

tirsdag 26. desember 2023

søndag 10. desember 2023

lørdag 11. november 2023

Forandringer fryder

Jeg tok bort et av Tray sofabordene, likte det bedre. På bordet har jeg en Magnor Skyline Lux klar stormlykt kjøpt på Bohus. Jeg har alltid likt slike lykter.

Lampa over spisebordet er en Heat Pendel small i rustfri nett.

søndag 13. august 2023

Storhornet

I dag gikk turen til Storhornet, turen er en Ti på topp tur og vi fulgte Ti på topp sine løyper. Ti på topp heftet sier toppen er 722 meter over havet og nesten 14 km tur retur. Vi gikk fra Elda i Borkenes, fra gartneriene. Fulgte skogsvei helt til veien sluttet, det gikk bratt opp i starten. Vi gikk forbi Steinvatnet og opp rundt Svartdalen, videre opp til venstre, øverste punkt så vi Storhornet. Vi så Rødmålsheia til høyre. Fint å gå de siste km. Vi kunne også gått opp fra Skytterhuset i Borkenes, opp mot Rødmålsheia, og gått over der til Storhornet.

Utsikt fra toppen til blant annet Rødmålsheia, Elgen, Grytøyfjellene, Nontind.

onsdag 5. juli 2023

Steinsåsen

I nydelig vær dro vi til toppen Steinsåsen, jeg, mannen min og masse insekter. Toppen er Ti på topp tur år, Ti på topp heftet sier turen er 6 km tur/retur og 535 meter over havet. Vi gikk opp i fra Durmålsstua i fra Storvassvotn, fulgte vei så og si helt opp. Det går i starten bratt oppover og vips er man oppe over tretoppene, toppen er bak fjellet Vardheia og Middagsfjellet.

Her er middagsfjellene

Den høyeste her er Vardheia

søndag 25. juni 2023

Nye kjøkkenstoler

Nye kjøkkenstoler kjøpt Bohus, Falster spisestol. Måtte bestille på nett hos Bohus, hvite stoler er akkurat nå ikke i utstillingen.

søndag 4. juni 2023

Pevassfjellet

Idag åpnet Ti på topp flere av sommerturene. Vi tok turen til Pevassfjellet. Mye vind på toppen og litt regn. Ti på hopp heftet sier turen er 7,5 km tur/retur og 467 moh. Vi gikk fra parkeringsplass like ved barnehagen i Landsåsveien. Følger vei helt opp til toppen, forbi Pevannet, opp på en av toppene bak vannet. Utsikt til Harstad by, Stangnes, Trondenes, Middagsfjellet, Pevannet. En grei tur.

tirsdag 4. april 2023

Veggteppe

Veggteppe har jeg hatt lyst på i mange år. Dette fant jeg på nettsiden Fruugo.

søndag 19. mars 2023

Et bilde i trappa

Er så fornøyd med bildet i trappa. Det er så stort at jeg satte det på gulvet i trappa.  Plakaten "Signe" er bestilt fra Linn Wold, originalt trykk.

søndag 5. mars 2023

Ny taklampe i stua

Ny taklampe i stua fra Rum21 - Heat Pendel small i rustfri nett. Den er fin av og på.

onsdag 28. desember 2022

Jul i kjøkkenet

Jul i vårt hvite kjøkken. Jeg er veldig glad i disse papirstjernene, så de måtte frem.

mandag 26. desember 2022

Papir juletrene igjen

Når jula pakkes bort blir jeg virkelig å savne de søte papir juletreene, kjøpt fra Lunt Hus i Narvik.

Stien langs sjøen

Stien langs sjøen første juledag, så nydelig

Årets juletre

Årets juletre ble satt lengst inn i stua, dekker ikke stuevinduene og lyset utenfra. Ble litt trangt for treet, men får ikke hjelpe, vil ha inn mest mulig lys.